دلايل كم شدن روغن از ماشين | چرا ماشين روغن كم مي كند؟

۱ بازديد

دلايل كم شدن روغن از ماشين چيست؟ چرا ماشين روغن كم مي كند؟ از موضوعاتي است كه اگر خودرو دچار روغن ريزي شود يا به هر دليلي سيستم روغن آن دچار مشكل شود، ذهن صاحبان خودرو ها را درگير مي كند. روغن موتور از فراورده هاي نفتي است كه در سيستم خودرو و كاركرد آن نقشي بسيار مهم و حياتي دارد و دائم در حال حركت دربخش هاي مختلف سيستم خودور و موتور آن است. به همين سبب سلامت كاركرد و مناسب بودن ميزان آن در خودرو اهميت زيادي را براي صاحبان خودور ها دارد و در صورتي كه به هر دليلي از مقدار آن كم شود، رانندگان ذهن شان با موضوع كم شدن روغن از ماشين شان درگير خواهد شد. در صورتي كه صاحب خودرويي هستيد، دانستن دلايل كم شدن روغن از ماشين، ضرري برايتان نخواهد داشت.

روغن موتور مناسب براي خودرو

دلايل كم شدن روغن از ماشين | تعميرگاه ايران رنو

دلايل كم شدن روغن از ماشين | تعميرگاه ايران رنو

بد نيست كه پيش از پرداختن به دلايل كم شدن روغن از ماشين، كمي درباره چيستي خود روغن موتور بدانيم. روغن موتور همان گونه كه پيش تر هم گفته شد، از فراروده هاي نفتي مي باشد كه از تقطير نفت خام در پالايشگاه هاي نفتي، توليد مي گردد. در دستگاه ها و خودرو هاي مختلف به اين دليل كه قطعات فلزي اغلب اوقات با يك ديگر در تماس اند و با هم برخورد دارند، و حجم و فاصله زماني ميان اين برخورد ها گاها به ميلي ثانيه هم نمي رسد، ممكن است در طولاني يا حتي كوتاه مدت بر اثر برخورد بيش از حد داغ شده و بهشان آسيب وارد شود و در نهايت سلامت دستگاه به خطر بيفتد، به همين دليل مهندسان و متخصصين صنعتي، از فراورده هاي نفتي و روان كننده ها استفاده مي كنند تا اين قطعات فلزي به آن ها آغشه شوند و در صورت برخورد با يكدگير اصطكاكي ايحاد نشود كه باعث گرما و وارد شدن آسيب به خودرو يا دستگاه شود.

كسب اطلاعات بيشتر: عمر لنت ترمز به چه عواملي بستگي دارد؟

البته روغن هاي موتور دستگاه ها و خودرو ها با هم يكسان نيستند و با اين كه هر دو از فراورده هاي نفتي هستند اما خواص شيميايي و فيزيكي آن ها كاملا با هم متفاوت است. همچنين در ارتبطات با خودرو ها هم، هر خودرو بر اساس موتور و سيستمي كه بر روي آن سوار است، به روغن موتور متفاوتي نياز دارد. براي مثال يكي از فاكتور هايي كه خودرو ها در بحث روغن موتور، در آن با يك ديگر فرق مي كنند، ظرفيت موتور مي باشد، هر خودرو بر اساس ظرفيت موتوري كه دارد، روغن موتور مناسبش مشخص مي شود. علاوه بر اين، كيفيت و ويژگي هاي روغن موتور هاي مناسب يك ميزان ظرفيت موتور هم با هم تفاوت دارند. در كل مي شود گفت كه روغن موتور ها دنياي بزرگ و متنوعي دارند.

دلايل كم شدن روغن از ماشين

با خود روغن موتور آشنا شديم، حالا نوبتي هم كه باشد نوبت آن است كه به سراغ موضوع اصلي يعني دلايل كم شدن روغن از ماشين برويم. همان طور كه گفته شد روغن موتور نقشي حياتي و مهم در خودرو ها دارد و عدم حضور آن باعث وارد شدن آسيب هاي سنگين و حتي بعضا جبران ناپذير به خودرو ها خواهد شد. به همين علت است كه مناسب بودن مقدار روغن موتور در موتور، و سيستم روغن ماشين بسيار مهم و حائز اهميت مي باشد. اما گاهي پس از چند بار چك كردن ميزان روغن خودرو، ممكن است متوجه شويد كه ماشين روغن كم مي كند، به همين علت لازم است كه با دلايل كم شدن روغن از ماشين آشنا شويم.

چسبندگي سوپاپ هاي موتور: سوپاپ ها بخش مهمي از سيستم موتور خودرو هستند كه عمل ورود اكسيژن و خروج دود از موتور به كمك آن ها صورت مي گيرد. يكي از ايراداتي كه ممكن دليل كم شدن روغن از ماشين شما باشد، چسبندگي سوپاپ ها باشد كه شوربختانه اين مورد به راحتي قابل تشخيص نيست و حتما بايد توسط فرد متخصص و مكانيك چك شود.

دلايل كم شدن روغن از ماشين | تعميرگاه ايران رنو

دلايل كم شدن روغن از ماشين | چرا ماشين روغن كم مي كند؟

نشتي دادن روغن: يكي از عمده ترين دلايل كم شدن روغن از ماشين كه همواره از زمان پيدايش خوردو ها وجود داشته است، نشتي روغن مي باشد. اين مورد از دلايل كم شدن روغن از ماشين، زماني اتفاق مي افتد كه يكي از قسمت هايي كه روغن از آن ها عبور مي كند مثل كارتل روغن، كاسه نمد عقب ميل لنگ، واشر فيلتر روغن، فيلتر روغن، كاسه نمد گلويي دلكو و… سوراخ، پاره، شل، شكسته يا در كل دچار گونه اي مشكل شده باشند.

كسب اطلاعات بيشتر: علت بد كار كردن موتور ال نود صبح

استفاده كردن و ريختن روغن موتور كيفيت پايين: استفاده از روغن موتور بي كيفيت به اين دليل كه همان گونه كه از نامش هم پيداست كيفيت پاييني دارد، راندمان خودور را پايين مي آورد و باعث مي شود كه خودرو به شكل مناسبي كار نكند و همچنين روغن بيشتري مصرف شود.

سوختن روغن: همواره مقداري از روغن از طريق جداره و كناره هاي سيلندر ها وارد قسمت و محفظه احتراق موتور مي شود و مي سوزد كه اين مقدار تا حد 150 سانتي متر مكعب در هر 100 كيلومتر مصرف، ميزاني نرمال و منطقي مي باشد. اما برخي اوقات اين ميزان، از مقدار نرمال تخطي مي كند و افزايش پيدا مي كند كه مشخص ترين نشانه اين مورد از دلايل كم شدن روغن از ماشين هم خروج دود آبي رنگ از اگزوز خودرو مي باشد.

فرسوده بودن رينگ پيستون ها: رينگ پيستون ها از قطعات موتوري اي هستند كه اگر دچار مشكل، خرابي يا فرسودگي شوند ممكن است باعث نفوذ بيش از اندازه روغن به درون سيلندر و محفظه احتراق خودرو، و در نتيجه سوختن بي مورد آن شوند.

بهترين مركز تعمير خودرو هاي رنو

اميد است كه مطالب گفته شده در طول مقاله براي تان جالب و آموزنده بوده باشد و به افزايش هر چند كم دانش شما درباره خودروها، كمك كرده باشد. در صورتي كه صاحب خودروهاي ساخت شركت فرانسوري رنو مثل رنو تاليسمان، رنو ال 90، رنو ساندرو، رنو مگان و…. هستيد، به شما پيشنهاد مي شود كه سري به سايت ايران رنو بزنيد، زيرا مطالب آموزنده بسياري در حوزه خودروهاي رنو مثل همين مقاله دلايل كم شدن روغن از ماشين، در آن جا موجود است، همچنين در صورتي هم كه روزي خدا ناكرده خودروي رنويتان دچار مشكلي شد و به دنبال تعميرگاه مناسب و معتبري مي گشتيد، سري به مجموعه خودرويي ايران رنو بزنيد تا متخصصين و تعميركاران چيره دست آن، خودروي شما را به بهترين شكل ممكن تعمير كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد