آرشیو شهریور ماه 1400

تعميرگاه تخصصي رنو در تهران

10 علت روشن شدن چراغ چك خودرو

۱۰ بازديد

علت روشن شدن چراغ چك خودرو دلالي متعددي مي تواند داشته باشد. اين موضوع يكي از مواردي است كه بسياري از رانندگان با آن درگير هستند و متافانه اطلاعات كافي در مورد آن ندارند. در اين مقاله با شما هستيم تا در مورد علت روشن شدن چراغ چك خودرو به بحث و بررسي بپردايم. در نظر داشته باشيد تعميرگاه تخصصي ايران رنو، متخصص در تمامي زمينه هاي تعمير خودروهاي رنو اعم از تعميرگاه رنو مگان، تعميرگاه رنو تاليسمان، تعميرگاه رنو داستر و … آماده ارائه خدمات به شما عزيزان مي باشد.

علت روشن شدن چراغ چك خودرو مي تواند متفاوت باشد اما تنها كاري كه مالك خودرو مي تواند انجام دهد اين است كه روشن شدن چراغ چك خودرو را ناديده نگيرد. نيازي نيست خودتان را نگران كنيد چرا كه تا حدودي مي توان علت روشن شدن چراغ چك خودرو را دانست. در اين مقاله با شما هستيم تا در مورد علت روشن شدن چراغ چك خودرو و راه حل هاي آن گفتگو كنيم. با ما همراه باشيد.

 

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

يكي از چراغ هاي هشدار دهنده پشت آمپر كه روشن شدن آن واقعا نگران كننده است، چراغ چك خودرو مي باشد. روشن شدن اين چراغ به اين معني است كه مشكلي در سيستم شارژ و يا باطري خودرو ايجاد شده است كه مي بايست سريعا برطرف شود. در اين بخش به برخي از اين دلايل اشاره مي كنيم.

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

شل بودن بست هاي سرباطري

يكي از شايع ترين دلايلي كه ممكن است چراغ چك به دليل آن روشن شود، شل بودن بست هاي سر باطري است. بنابراين در صورتي كه مشاهده كرديد چراغ چك خودرويتان روشن است، بست هاي سر باطري را بلافاصله چك كنيد تا مطمئن باشيد كاملا سفت است.

سولفاته كردن سر باطري ها

از دومين دلايل روشن شدن چراغ چك خودرو مي توان به سولفاته كردن سر باطري ها اشاره كرد. در صورتي كه روي سر باطري سولفاته ببندد برق به خوبي نمي تواند عبور كند و در نتيجه چراغ چك خودرو روشن مي شود. اين مورد نيز از دلايلي بود كه خودتان به راحتي مي توانيد تشخيص دهيد.

خرابي دينام يا آلترناتور

سومين علت روشن شدن چراغ چك خودرو مي توان به خرابي دينام اشاره كرد. در صورتي كه دينام برق مورد نياز خودرو را تامين نكند، برق توليد شده ولتاژ استانداردي ندارد و نتيجه باعث روشن شدن چراغ چك خودرو مي شود. از ايرادات شايعي كه ممكن است در دينام ايجاد شود مي توان به تمام شدن ذغال دينام و خرابي در مجموعه ديودها يا ركتي فاير اشاره كرد.

پاره شدن تسمه تايم

يكي از مهم ترين دليل روشن شدن چراغ چك خودرو پاره شدن تسمه تايم است كه بسيار حساس مي باشد و تعلل در آن ممكن است ضررهاي جاني و مالي را به همراه داشته باشد. دينام نيروي چرخيدن خود را توسط تسمه از ميل لنگ مي گيرد و اگر تسمه پاره شود ارتباط ميان دينام و ميل لنگ قطع مي گردد در نتيجه برقي براي خودرو توليد نمي شود و چراغ دينام يا چراغ چك خودرو روشن مي شود.

كسب اطلاعات بيشتر: نمايندگي رنو سفران

قطعي در سيم دينام به باطري

در صورتي كه سيم رابط ميان دينام و باطري قطع گردد، دينام برق مورد نياز را توليد مي كند ولي به دليل قطعي در سيم، باطري شارژ نمي شود و در نتيجه چراغ دينام روشن مي گردد.

شل بودن درپوش باك بنزين

از متداول ترين علت روشن شدن چراغ چك خودرو مي توان به شل بودن درب باك بنزين نيز اشاره كرد. درپوش بخش مهمي از سيستم سوخت اتومبيل است. در صورتي كه درپوش كاملا بسته باشد مانع از بخار شدن سوخت مخزن مي گردد و به حفظ فشار كامل سيستم نيز كمك مي كند.

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

خرابي مبدل كاتاليزور

مبدل كاتاليزور، سيستم اگزوز خودرو و خروجي گازها را كنترل مي‌كند؛ به اين معنا كه مونوكسيدكربن حاصل از فرآيند احتراق را به دي‌اكسيدكربن تبديل مي‌كند. هر خودرويي كه با بنزين كار مي‌كند، مبدل كاتاليزور دارد. اين مبدل عملكرد ساده‌اي دارد و اغلب نمي‌توان از خرابي آن جلوگيري كرد (براساس ميزان كيلومتر طي شده بايد تعويض شود). انجام تعمير و نگهداري منظم و به موقع‌ (مانند تعويض روغن) جهت سالم نگه داشتن مبدل كاتاليزور اتومبيل بسيار مهم است. اگر به ندرت رانندگي مي‌كنيد و در بيشتر موارد خودروي شما در پاركينگ است، هر چند وقت يك‌بار در بزرگراه‌ها با سرعت مجاز رانندگي كنيد تا اطمينان حاصل شود كه مبدل كاتاليزور بسته نشده‌است. همچنين به صداهاي عجيب اگروز و رنگ غيرعادي دودي كه از آن خارج مي‌شود نيز دقت كنيد.

فرسودگي واير شمع ها

واير شمع ها نيروي برق را از كوئل به شمع منتقل مي كنند  و در صورتي كه واير به درستي كار نكند مخلوط سوخت و هوا در سيلندرها مشتعل نمي شود. در نتيجه سبب روشن شدن چراغ چك خودرو مي شود. علائم خرابي واير شمع‌ها شامل خام‌سوزي موتور در مصرف عادي، افت قابل توجه در عملكرد موتور و شتاب پايين خودرو است.

خرابي دريچه چرخش گاز اگزوز

سيستم چرخش گاز اگزوز‌ (EGR) مقدار اكسيد نيتروژن حاصل از موتور خودرو را كاهش مي‌دهد و به كاركرد بهينه آن كمك مي‌كند. اين سيستم، گازهاي اگزوز كه داغ هستند را به داخل محفظه‌هاي احتراق هدايت مي‌كند، كه باعث سوختن راحت بنزين مي‌شود. همچنين اين سيستم به كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي به هوا نيز كمك مي‌كند. دريچه EGR مي‌تواند به‎‌طور كامل خراب شود و يا منافذ آن مسدود شود.

 

تماس با تعميرگاه تخصصي ايران رنو

تا بدينجا در مورد برخي از عوامل روشن شدن چراغ چك خودرو به بحث و تبادل نظر پرداختيم. همانطور كه اشاره شد روشن شدن اين چراغ حاكي از وجود ايراد در خودرو است و در نتيجه مي بايست حتما در اولين فرصت پيگيري شد. عزيزاني كه داراي خودرو رنو مي باشند در صورت مشاهده اين مورد مي توانيد با شماره هاي درج شده تماس حاصل نماييد و يا با مراجعه به تعميرگاه تخصصي ايران رنو مشكل ايجاد شده را برطرف كنيد.

 

تعمير واترپمپ خودروهاي رنو

۱۲ بازديد

موتورهاي احتراق داخلي از احتراق هاي كوچك متوالي قدرت مي گيرند. اين فرآيند گرماي زيادي ايجاد مي كنند كه در صورت عدم كنترل مي تواند به موتور آسيب برساند.

خوشبختانه سيستم خنك كننده در وسيله نقليه با استفاده از واتر پمپ و به جريان انداختن مايع خنك كننده يا همان ضد يخ مانع از آسيب رسيدن به قطعات موتور خودرو مي شود.

 تعميرگاه كوليوس

هنگامي كه موتور وسيله نقليه در حال كار است، مايع خنك كننده وارد واترپمپ مي شود. ميل لنگ، پروانه واتر پمپ را به كار مي اندازد و اين پره ها مايع خنك كننده را در سرتاسر موتور به گردش در مي آورد.

مايع خنك كننده موتور توسط پره هاي پمپ به داخل سر سيلندر و بلوك موتور منتقل مي شود، سپس درون رادياتور جريان مي يابد و دوباره به واتر پمپ مي رود و اين فرآيند بصورت پيوسته انجام مي گيرد و سرعت چرخش مايع خنك كننده بستگي به دور موتور دارد، اگر اين كار به درستي انجام نگيرد، گرماي موتور به شدت افزايش خواهد يافت و مي تواند به موتور آسيب برساند.

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

گرماي بيش از حد موتور مي تواند به سرعت به خرابي آن منجر شود كه نتيجه اي بسيار پرهزينه در بر خواهد داشت. درك نحوه كار واتر پمپ هاي براي خنك كردن وسيله نقليه شما مهم است و شناختن علائم خرابي يا عدم عملكرد صحيح آن به منظور رسيدگي سريع به حل مسئله بسيار مهم تر است. در زير 5 علائم شايع خرابي واتر پمپ را با هم مرور خواهيم كرد:

درجه بالاي شاخص نشان دهنده دماي آب خودرو

بارزترين علامت خرابي پمپ آب، بالا رفتن دماي موتور است و معمولاً توسط يك چراغ هشداردهنده دماي موتور (يا نمادي با خطوط موج دار در آن) يا بالا رفتن دماي موتور در صفحه پشت فرمان نشان داده مي شود.

يك واترپمپ سالم با گردش مايع خنك كننده، موتور را خنك مي كند بنابراين يك واتر پمپ خراب باعث مي شود تا دماي موتور بالا رود. توجه داشته باشيد كه درجه حرارت در برخي از وسايل نقليه تا زماني كه دماي موتور به حد خطرناك نرسيده باشد از حد وسط بالاتر نمي رود، بنابراين هوشيار باشيد كه موقعيت شاخص نشان دهنده دماي خودرو نسبت به حالت قبلي خود در چه وضعيتي به سر مي برد.

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

خروج بخار از رادياتور

خروج بخار آب از جلوي خودرو در حالت حركت يا توقف مي تواند نشان دهنده دماي بيش از حد موتور باشد. در صورتي كه واتر پمپ به خوبي كار نكند مايع خنك كننده نمي تواند به خوبي در رادياتور گردش كند بنابراين مقداري از مايع خنك كننده بر اثر حرارت زياد تبخير مي شود.

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

 

در صورتي كه مشاهده كرديد كه بخار از جلوي وسيله نقليه بيرون مي آيد ، سريعاً خودرو را متوقف كرده ولي موتور را خاموش نكنيد، سپس با ريختن آب بر روي رادياتور سعي كنيد تا دما را پائين بياوريد، بعد از اينكه دماي رادياتور پائين آمد، موتور را خاموش كنيد. رانندگي با موتور بيش از حد گرم و به مدت طولاني مي تواند صدمات جبران ناپذيري ايجاد كند.

علت گرم شدن بيش از حد پيشرانه خودرو ممكن است عاملي غير از خرابي رادياتور يا ترموستات باشد اما نتيجه حاصل يكسان است. در صورتي كه يك نشتي كوچك در خودرو رخ داده باشد و امكان اضافه كردن مايع خنك كننده بيشتر را نداريد، خودرو را به نزديك ترين نمايندگي منتقل كنيد و يا از امداد خودرو كمك بگيريد.

 

 

سر و صداي غيرعادي

هرگونه سر و صداي ناله يا زوزه از ناحيه واترپمپ مي تواند نشان دهنده مشكل در قطعات داخلي واترپمپ مي باشد. در صورتي كه قطعات داخلي واترپمپ دچار مشكل شده باشند، بايد كل قطعه تعويض شود.

 

يكي از شايع ترين دلايل خرابي زودرس واتر پمپ سفت بودن بيش از حد تسمه تايم است لذا مي بايست نصب تسمه تايم توسط مكانيك دوره ديده و در نمايندگي هاي مجاز رنو انجام گيرد، از سپردن تعميرات به افراد غير متخصص و تعميرگاه هاي غير مجاز جدا خودداري نمائيد.

نشتي مايع خنك كننده

وجود مايع آبي، سبز و يا نارنجي روشن در زير قسمت جلوي اتومبيل شما پس از چند ساعت پارك شدن، ممكن است مايع خنك كننده خودرو باشد. اين مي تواند هنگامي اتفاق بيفتد كه واتر پمپ فرسوده و يا قطعه اي از آن كه وظيفه نشت بندي را دارد، دچار مشكل شده و يا پوسته واترپمپ دچار شكستگي شده باشد.

 

حتي اگر نشتي مايع مشاهده نمي كنيد، ارزش دارد كه به خود واتر پمپ (به خصوص اگر علائم ديگري مشاهده مي كنيد) نگاهي بيندازيد تا ببينيد كه آيا در وضعيت مناسبي به سر مي برد يا خير.

ميزان كمي از مايع خنك كننده مي توان در خارج از واتر پمپ خشك و سفت شود و همچنين موجب خرابي يا خوردگي شود.

بعضي از نشتها فقط در هنگام چرخش پمپ يعني هنگام كار كردن اتومبيل رخ مي دهد و برخي ديگر هنگام خاموش شدن ماشين ممكن است رخ دهند. دومي ناشي از معيوب بودن واتر پمپ نيست بلكه موضوع ديگري مانند وجود ايراد در رادياتور خودرو است.

 

ثابت نبودن شاخص دماي آب خودرو

سيستم خنك كننده كاملاً سالم، دما را در همه زمان ها در حد طبيعي نگه مي دارد. با اين وجود، يك واترپمپ معيوب مي تواند باعث شود كه عقربه نشان دهنده دما از حالت عادي به گرم و يا برعكس نوسان پيدا كند. وجود هرگونه ايرادي در قطعات سيستم خنك كننده موتور، مي تواند باعث بروز اين اتفاق شود، اگر چنين ايرادي را در خودرو مشاهده نموديد، سريعا با تعميرگاه رنو تماس بگيريد و يا به آن مراجعه نمائيد.

 

واتر پمپ اصلي رنو

قطعه اصلي مورد تاييد رنو علاوه بر اينكه ضمانت اين شركت را به همراه دارد، عمر بيشتري در مقايسه با قطعات غير اصلي و تقلبي نيز دارد و طبيعتاً از آنجايي كه هر خودروسازي بهتر از هر كسي محصول خود را مي شناسد در نتيجه قطعه مورد تاييد آن بهترين عملكرد را نيز در خودرو به همراه خواهد داشت.

به منظور تعويض واترپمپ رنو شما عزيزان ميبايست به مراكز تخصصي رنو مراجعه كرده تا از اصل بودن قطعه اطمينان حاصل كنيد.