آرشیو اردیبهشت ماه 1401

تعميرگاه تخصصي رنو در تهران

علل خرابي بوش طبق خودرو

۰ بازديد

پيش از اين كه با علل خرابي بوش طبق خودرو آشنا شويم، بهتر است كه كمي درباره سيستم تعليق خودرو و بوش طبق بدانيم. سيستم تعليق يا همان سيستم جلوبندي خودرو، قطعات و قسمت هايي نظير فنر، كمك فنر، ستون نگهدارنده، چرخ ها و لاستيكهاي خودرو، فرمان پذيري، بوش ها، طبق و… خودرو را شامل ميشود. هدف اصلي سيستم تعليق خودرو كنترل مناسب و مسير دهي به خودرو، حفظ كردن كنترل خودرو، كاهش نوسانات، كاهش ناهنجاري ها، بهينه سازي كنترل خودر و غيره است. در ادامه مطلب با ما همراه باشيد تا به هم سراغ چيستي بوش طبق رفته و هم علل خرابي بوش طبق خودرو برويم.

در صورتي كه با اين مشكل مواجه شده ايد و صاحب خودرو رنو مي باشيد. تنها كافيست به نمايندگي ايران رنو مراجعه كنيد تا مشكل ايجاد شده برطرف گردد. شما عزيزان مي توانيد براي ديگر مشكلات خودرو خود به تعميرگاه تخصصي ايران رنو مراجعه كنيد.

بوش طبق خودرو چيست؟

اين كه قبل از فهميدن علل خرابي بوش طبق خودرو اطلاعاتي درباره بوش طبق خودرو به دست بياوريم بسيار مفيد است، به همين دليل ما در اين پاراگراف به بوش طبق خودرو خواهيم پرداخت. به صورت كلي بوش طبق خودرو قطتعه اي است كه به طبق و سيستم تعليق خودرو متصل شده است و به جهت كاهش يا حذف ارتعاشات، حذف لرزش، نويزگيري، تحمل كردن بخش از ضربات وارده به تعليق خودرو، حذف سر و صدا هاي سيستم تعليق و…. از آن استفاده مي شود.

علل خرابي بوش طبق خودرو

علل خرابي بوش طبق خودرو

كسب اطلاعات بيشتر: علت روشن شدن چراغ چك ساندرو

بوش طبق خودرو در دو نوع پلاستيك طبيعي و اورتان تهيه مي شود، تفاوت جنس بوش هاي طبق از آن جهت مهم است كه برخي علل خرابي بوش طبق خودرو بسته به نوع جنس آن متفاوت است . بوش طبق با جنس هاي پلاستيكي و اوتان هر كدام استفاده اي مخصوص در سيستم تعليق خودرو ىارند، به اين شكل كه در سيستم هاي تعليقي كه سرعت حركت خيلي بالا نيست و دماي سيستم تعليق زياد بالا نمي رود بخاطر خاصيت لاستيك مانند از بوش طبق هاي پلاستيكي استفاده ميشود، اما در سيستم تعليق هايي كه سرعت خودرو خيلي بالا ميرود و به موازات آن دماي سيستم تعليق هم بالا مي رود، به دليل مقاومت بالا تر بوش هاي طبق با جنس اورتان، از اين نوع بوش طبق ها استفاده مي شود.

در دو پاراگراف قبلي سعي كرديم تا توضيحات نسبتا كاملي درباره بوش طبق خودرو به شما بدهيم تا دايره اطلاعاتي شما در زمينه بوش طبق خودرو را گسترش دهيم. در بخش بعدي به سراغ داستان اصلي مان يعني علل خرابي بوش طبق خودرو مي رويم.

علل خرابي بوش طبق خودرو

در بخش هاي قبل توضيحاتي در ارتباط با بوش طبق خودرو خدمتتان ارائه كرديم، حال در اين قمست اما قصد ما اين است كه شما را با برخي علل خرابي بوش طبق خودرو آشنا كنيم تا شما بهتر بتوانيد از بوش طبق و در كل خودروتان مراقبت كنيد، قسمت زير بعضي از علل خرابي بوش طبق خودرو را به شما نشان مي دهد.

كسب اطلاعات بيشتر: تعميرگاه رنو داستر

جنس نامرغوب

يكي از مسائلي كه همواره در ارتباط با قطعات و لوازم يدكي خودرو وجود دارد، پر بودن بازار از اجناس نامرغوب و بي كيفيت است. جنس نامرغوب به دليل كيفيت پايين زود به خود خراب مي شود. بوش طبق خودرو نيز از اين قاعده مستثناء نيست به نحوي كه استفاده از جنس نامرغوب آن همواره يكي از علل خرابي بوش طبق خودرو به شمار مي رود.

روغن ريزي

برخي از قطعات خودرو كه در صورت روغن ريختن برروي آنها طول عمرشان افزايش ميابد و كاركردشان بهتر ميشود. اما برعكس آنها عمر بوش طبق خودرو در صورت ريختن روغن بر روي آن نه تنها افزايش نميابد، بلكه كاهش نيز ميابد. به همين علت مي توان روغن ريزي بر روي قطعه بوش طبق را از علل خرابي بوش طبق خودرو دانست.

علل خرابي بوش طبق خودرو

علل خرابي بوش طبق خودرو

ترمز هاي ناگهاني

به فشار دادن پدال ترمز به طور كامل و ناگهاني در سرعت بالا يا پايين ترمز ناگهاني مي گوبند، ترمز هاي ناگهاني باعث ايجاد ضربه و آسيب هايي به قسمت هاي مختلف خودرو مي شوند، آسيب هايي كه به مرور زمان خود را نشان مي دهند و باعث خرابي قطعات و ايجاد هزينه براي خودرو شما ميشوند؛ يكي از اين آسيب هايي كه ترمز ناگهاني باعث آن مي شود، وارد كردن فشار زياد به سيستم تعليق خودرو و بوش هاي طبق است، كه به همين دليل هم ترمز هاي ناگهاني يكي از علل خرابي بوش طبق خودرو به شمار مي روند.

رانندگي در مسير نامناسب

يكي از اعمالي كه باعث رسيدن آسيب به خودرو شما، قطعات آن و سيستم جلوبندي آن مي شود، رانندگي در مسير هاي ناهموار، سنگلاخ، خاكي و به طور كلي مسير هاي غير آسفالت كه جاده مناسبي براي خودرو ندارند، است. رانندگي در اين گونه مسير ها بخاطر بالا و پايين شدن زياد خودرو و فشار آمدن به سيستم جلوبندي و تعليق آن، يكي ديگر از علل خرابي بوش طبق خودرو به شمار مي رود.

كارهاي نمايشي با خودرو

خودرو هاي بازار ايران مخصوصا مدل هاي ساخت ايران خودرو و سايپا، حتي اكثريت مدل هاي خارجي، به دليل شكل طراحي كه دارند مناسب فعاليت هاي نمايشي مثل درگ، مسابقه و تيك آف كردن نيستند. زيرا انجام اين گونه فعاليت ها به اين نياز دارد كه خودرو شما براي اين كار طراحي شده باشد و مدل طراحي آن اسپورت، كوپه و يا ماسل كار باشد. به همين علت در هنگامي كه شما با خودروي ايراني يا وارداتي خود اعمال نمايشي مثل تيك آْف كردن انجام مي دهيد، فشار زيادي را به سيستم جلو بندي و تعليق آن وارد مي كنيد. در نتيجه ميتوان گفت كه انجام كارها و حركت هاي نمايشي با خودرو نيز يكي از علل خرابي بوش طبق خودرو به شمار مي رود.

كسب اطلاعات بيشتر: تعميرگاه رنو تاليسمان در تهران

در اين قسمت به معرفي برخي از مهم ترين و پر تكرار ترين دلايل و علل خرابي بوش طبق خودرو پرداختيم، اما در اين لحظه و در اينجا وقت آن رسيده است كه از صحبت هاي مان به يك نتيجه اي برسيم. در قسمت بعدي به سراغ جمع بندي و نتيجه گيري مبحث مي رويم.

نتيجه گيري

علل خرابي بوش طبق خودرو

علل خرابي بوش طبق خودرو

در اين مقاله سعي كرديم تا اطلاعات شما را در ارتباط با بوش طبق خودرو به طور قابل ملاحظه اي افزايش دهيم، براي انجام اين كار ما به بررسي چيستي و جنس هاي مختلف بوش طبق خودرو پرداختيم و از مهم ترين علل خرابي بوش طبق خودرو برايتان به طور مفصلي گفتيم، حالا اما وقت اين است كه بگوييم اصلا براي چه اين ها را گفتيم.

هدف و مقصود ما از اين گفتمان اين بود كه شما با علل خرابي بوش طبق خودرو آشنا شويد و از آنها دوري كنيد تا بوش هاي طبق خودروتان سالم تر بمانند، اين كه شما حواستان به علل خرابي بوش طبق خودروتان باشد، يك مزيت جانبي هم دارد، آن مزيت جانبي هم اين است كه در نتيجه مراقب بيشتر شما از بوش هاي طبق خودروتان، شما حواستان به خود خودرو هم بيشتر خواهد بود و اين هم باعث خواهد شد كه خودرو شما سالم تر بماند و برايتان خرج نتراشد.

 

5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو

۰ بازديد

زمان تعويض كلاچ خودرو كي است؟ نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو چيست؟ پس از چند هزار كيلومتر مي بايست صفحه كلاچ را تعويض كرد؟ كلاچ در سيستم انتقال نيروي خودرو كار وصل و قطع كردن نيرو را بر عهده دارد. در واقع مي توان گفت نيرو و تواني را كه موتور توليد مي كند، كلاچ كنترل مي كند. با استفاده از كلاچ نيرو از موتور وارد جعبه دنده مي شود و دنده ها راحت تعويض مي شوند. پيش از اينكه نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو را بيان كنيم در ابتدا مي خواهيم بدانيم چه عواملي باعث مي شود كه از عمر اين قطعه پركاربرد كاسته شود. با دانستن اين مورد مي توانيم مانع از كاهش عمر صفحه كلاچ شويد و برخي ديگر همكه زورشان مي چربد، وقوعشان اجتناب ناپذير است. با مجموعه تعميرگاه تخصصي ايران رنو همراه باشيد.

كسب اطلاعات بيشتر: بهترين تعميرگاه مگان در تهران

عواملي كه باعث كاهش عمر صفحه كلاچ مي شوند

درست عوض نكردن دنده: در هر بار تعويض دنده مي بايست كلاچ را تا انتها فشار دهيد. اگر اين كار را نكنيد به صفحه كلاچ آسيب مي رسد. عوض كردن نامناسب دنده از آن مواردي است كه اگر حواستان را جمع كنيد زمان تعويض صفحه كلاچ به تعويق مي افتد.

انتخاب دنده غلط: اگر در سربالايي مشغول به رانندگي مي باشيد حواستان باشد كه از دنده مناسب استفاده كنيد. براي سربالايي دنده يك و دو مناسب است. در غير اين صورت به خودرو فشار زيادي وارد مي شود و نتايج نامطلوبي را به همراه خواهد داشت.

5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو

5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو

رانندگي در ترافيك سنگين: در ترافيك مجبوريد كه براي كنترل خودرو كلاچ را زياد نگه داريد. حتي اگر حرفه اي هم باشيد در ترافيك هاي سنگين شهري مجبور هستيد كه پا را زياد روي كلاچ نگه داريد تا تصادفي پيش نيايد. بنابراين ترافيك نيز عاملي ديگر براي جلو انداختن زمان صفحه كلاچ است كه اجتناب ناپذير مي باشد.

شتاب زياد در حركت: با بررسي نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو در خدمت شما هستيم. خودرويي را كه در شتاب و سرعت بالا رانندگي را از سر گذرانده، انتظار داشتن كلاچ سالم را نبايد داشت. شتاب زياد اثرات مخربي بر روي قطعات حساس خودرو مي گذارد كخ كلاچ نيز از اين قائده مستثني نمي باشد.

سوار كردن تعداد زيادي سرنشين: خودروها مانند آدم‌ها نيستند؛‌ يعني نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه با توسعه مهارت‌هاي فردي ظرفيت‌شان را افزايش بدهند. هر خودرو از نظر وزن، آستانه تحملي دارد كه بايد به آن احترام بگذاريد. اگر تعداد زيادي سرنشين به خودرو فشار بيش از حد وارد كنند، زمان تعويض صفحه كلاچ هم زود‌به‌زود از راه خواهد رسيد.

5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو

صفحه كلاچ در واقع يك قطعه مصرفي محسوب مي شود كه معمولا در حدود 60 هزار كيلومتر عمر مي كند و طول عمر آن وابستگي عميقي به نحوه رانندگي كردن راننده دارد. مجموعه كلاچ در يك گيربكس دستي كه به عنوان اتصال بين موتور و گيربكس عمل مي كند، در برابر فشارها مداوم مقاومت مي كند. در صورت بروز مشكل در قسمت ديسك و صفحه خودرو مي بايست به يك تعميرگاه تخصصي مراجعه كنيد. بهترين تعميرگاه براي خودرو شما ايران رنو مي باشد. حال به سراغ نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو مي رويم. با ايران رنو همراه باشيد.

كسب اطلاعات بيشتر: عمر لنت ترمز به چه عواملي بستگي دارد؟

بدجا رفتن دنده يك و دنده عقب

يكي از 5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو همين بد جا رفتن دنده يك و دنده عقب مي باشد كه بسياري از شما ممكن است آن را تجربه كرده باشيد. اين مورد در ترافيك خود را بيشتر نشان مي دهد.

لرزش هنگام رها كردن كلاچ

زماني كه خودرو را بر روي دنده يك گذاشته و صفحه كلاچ را رها مي كنيم. موتور و اتاق خودرو به لرزه در مي آيد كه يك لرزش كاملا متفاوت است و نشانه اي كاملا واضح براي تمام شدن صفحه كلاچ است.

5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو

5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو

كم شدن كشش و قدرت خودرو

از ديگر 5 نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو اين است كه هرچقدر به خودرو گاز مي دهيم، خودرو شتاب نمي گيرد و در سربالايي مجبور به استفاده از دنده هاي سنگين تر مي شويم. در واقع هرچه دور موتور افزايش مي يابد سرعت موتور ديرتر افزايش مي يابد.

به حركت در آمدن با دنده 2

اين نشانه در واقع همان است كه مكانيك ها براي فهميدن تمام صدن صفحه كلاچ به كار مي گيرند. بدين صورت كه خودرو در حالت سكون دنده 2 قرار مي دهند و پايشان را از روي كلاچ بر مي دارند. در صورتي كه خودرو خاموش نشود و راه بيفتد، صفحه كلاچ عمرش را كرده است و مي بايتس تعويض شود.

سفت شدن پدال كلاچ

پنجمين نشانه تمام شدن صفحه كلاچ خودرو اين است كه پدال صفحه كلاچ سفت و خشك مي شود و حالت ارتجاعي و فنري خود را از دست مي دهد. در اين حالت ممكن است با گرفتن صفحه كلاچ، صدايي نيز از آن خارج شود و همچنين پايمان را خيلي محكم به عقب باز مي گرداند.

كسب اطلاعات بيشتر: عوارض پاره شدن تسمه تايم خودرو چيست؟

نكات مهم و كاربردي صفحه كلاچ

۱. كلاچ و ترمز گرفتن مداوم در مسيرهاي شهري باعث مي‌شود كه نياز به تعويض صفحه كلاچ خودروها بالا و بالاتر برود.

شايد براي خودروي رانندگان جاده‌هاي بيرون از شهر، عمر اين قطعه بيشتر باشد. چون درگير ترافيك‌ نيستند و نياز نيست كه مدام به سيستم كلاچ فشار وارد كنند. اما رانندگاني كه در شهرهاي شلوغ و پرترافيك تردد مي‌كنند، مدام نياز به بررسي وضعيت صفحه كلاچ و احتمالا تعويضش دارند. هر چند كه قانون خاصي وجود ندارد و نياز به تعويض صفحه كلاچ به عوامل متعددي وابسته است، اما به‌طور متوسط، ماشين‌هاي معمولي ايراني در حوالي ۴۵ هزار كيلومتر نياز به تعويض صفحه كلاچ پيدا مي‌كنند.اگر داراي خودرو رنو هستيد و به دنبال يك تعميرگاه مطمئن هستيد مجموعه ايران رنو آماده ارائه خدمات به شما عزيزان مي باشد.

۲. يادتان باشد كه تعويض صفحه كلاچ كاري بسيار تخصصي است و نبايد آن را به مكانيكي واگذار كنيد كه تجربه كاري زيادي ندارد يا در اين امر خبره نيست.

ديسك و صفحه قطعه حساسي است و در زمان تعويض آن بايد نكاتي مانند استفاده از كاسه نمد، تنظيم درست سيم صفحه كلاچ و روغن‌كاري بلبرينگ رعايت شوند. معمولا هم‌زمان با تعويض صفحه كلاچ، نياز به تعويض روغن گيربكس هم پيش مي‌آيد. پس اين نكته را هم به‌خاطر بسپاريد.

۳. زماني كه نياز به تعويض صفحه كلاچ پيش مي‌آيد، اين كار را اصولي انجام بدهيد و به اميد كاهش هزينه‌ها به سراغ ترفندهايي مانند عوض‌كردن لنت‌‌هاي روي ديسك نرويد.